Monday, March 28, 2011

Teknologi Bluetooth baru yang bakal lancar Januari 2011

BLUETOOTH ialah satu piawai teknologi wayarless terbuka untuk penukaran data pada jarak dekat (menggunakan gelombang radio julat pendek) dari alat-alat mudah alih dan tetap, mencipta rangkaian kawasan persendirian (PAN) dengan tahap keselamatan tinggi. Dicipta oleh vendor telekomunikasi Ericsson pada 1994, ia pada asalnya difikirkan sebagai satu pilihan wayarles kepada kabel data RS-232. Ia boleh bersambung dengan beberapa alat, mengatasi masalah penyelarasan. Hari ini Bluetooth ditadbir oleh Bluetooth Special Interest Group (SIG).

Bluetooth menggunakan satu teknologi radio memanggil lompatan frekuensi spektrum rebak, yang menebas data dihantar dan menghantar ketulan ia pada sehingga 79 kumpulan-kumpulan 1 kelebaran MHz dalam julat 2402-2480 MHz. Ini berada dalam secara global Industrial tidak berlesen, Scientific dan Medical (ISM) 2.4 GHz jalur frekuensi radio jangka pendek. Dalam Classic Bluetooth, yang juga merujuk untuk sebagai kadar asas (BR) mod, modulasi ialah anjakan frekuensi Gauss menekan (GFSK). Ia boleh mencapai satu kadar data kasar 1 Mbit / s. Dalam kadar data lanjutan (EDR) π/4-DQPSK dan 8DPSK, masing-masing memberi 2 dan 3 Mbit /s.

BLUETOOTH merupakan teknologi rangkaian tanpa wayar yang dinamakan sempena nama Harald Bluetooth, bekas Raja Denmark yang terkenal kerana sentiasa membantu rakyatnya berkomunikasi. Beliau juga merupakan orang yang bertanggungjawab menyatukan Denmark dan Norway.

Dari segi teknologinya, Bluetooth berfungsi menghubungkan hubungan dua hala pelbagai peralatan elektronik untuk jarak dekat iaitu kurang daripada 10 meter. Teknologi tanpa wayar (wireless) ini bukan sahaja digunakan untuk menghubungkan telefon dengan telefon, telefon dengan set kepala tetapi juga pelbagai peralatan lain.

Kelebihannya boleh menghubungkan komputer dengan pencetak, komputer dengan telefon, komputer dengan PDA (alat bantuan digital) dan sebagainya. Teknologi rangkaian Bluetooth adalah selamat kerana ia menggunakan signal radio yang 1,000 kali lebih rendah daripada teknologi tanpa wayar yang digunakan telefon bimbit masa kini.
Ia juga adalah selamat kerana apabila sambungan dibuat tiada siapa dapat mencuri dengar apabila anda menggunakannya. Bagi set kepala yang disambung kepada telefon, ia menggunakan peraturan yang dikenali sebagai `pairing’ atau `pemadanan’.
Kos agak mahal, tetapi berbaloi-baloi. 





15 comments:

  1. salam..Cik Khadijah,

    Terima kasih kerana memberikan info teknologi terbaru iaitu bluetooth yang bakal dilancarkan ini.Kecanggihan teknologi bluetooth sebagai rangkaian tanpa wayar tidak dapat disangkal lagi keran saban hari pelbagai teknologi yang dihasilkan untuk kemudahan pengguna. saya amat kagum dengan ciptaan kini yang lebih mesra alam dan mementingkan keselamatan penggunanya.

    sekian..

    NOR NAJEHA BINTI MOHD BAKERI
    A129848
    PEMBANGUNAN MANUSIA, FSSK
    TAHUN 2, SEM 2, SESI 2010/2011

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. ADAKAH ANDA BERSETUJU BAHAWA PERKEMBANGAN TEKNOLOGI SEIRING DENGAN PENINGKATAN KEGIATAN SEKSUAL?

    Isu pembuangan bayi kini tidak boleh dipandang remeh lagi. Kebanyakan remaja kini menjadikan kes pembuangan bayi ini satu trend baru dalam gaya hidup mereka. Bagi mereka, cara pembuangan bayi ini merupakan jalan terakhir bagi mereka untuk menyelesaikan masalah sekiranya mengandung luar nikah. Hal ini secara tidak langsung menjadi isu penting yang boleh merendahkan martabat negara kita yang sebelum ini dipandang tinggi oleh negara lain.
    Perkembangan teknologi masa kini menjadi salah satu punca masalah sosial seperti kes pembuangan bayi ini kian berleluasa. Seperti yang kita sedia maklum, teknologi yang dicipta bertujuan memberi kemudahan dan keselesaan kepada masyarakat. Namun, ada pihak yang telah menyalahgunakan kemudahan tersebut untuk tujuan yang tidak berfaedah. Terdapat sesetengah masyarakat menggunakan teknologi untuk tujuan seks. Laman sosial seperti Facebook, Tagged dan Twitter telah digunakan untuk memaparkan gambar-gambar yang menjolok mata dan aksi yang mengghairahkan. Selain itu, terdapat juga pengguna yang menawarkan perkhidmatan seks melalui laman sosial.
    Peralatan berteknologi seperti telefon bimbit dan “webcam” turut disalahgunakan. Terdapat segelintir individu yang melakukan hubungan seks melalui peralatan tersebut. Istilah “Phone Sex” digunakan untuk hubungan seks melalui telefon bimbit. “Webcam” juga digunakan untuk tujuan yang sama melalui alam maya. Pilihan tersebut dibuat kerana ia merupakan salah satu cara individu untuk mendapatkan kepuasan tanpa perlu bersemuka dengan pasangan seks.
    Kajian yang dilakukan oleh Farahwahida Mohd. Yusof dan Norazila binti Sugiman (UTM) menunjukkan bahawa faktor media massa menjadi punca utama kepada amalan seks bebas. 357 orang responden daripada 425 orang respnden yang terlibat dalam kajian tersebut mengatakan bahawa video dan gambar-gambar lucah banyak terdapat di pasaran dan mudah dilayari di internet. Hasil kajian tersebut telah menunjukkan bahawa kecanggihan teknologi telah menjadi pendorong kepada perlakuan seks bebas dalam kalangan masyarakat hari ini. Lambakan bahan-bahan pornografi di internet adalah hasil daripada perkembangan teknologi. Oleh yang demikian, penyalahgunaan teknologi menyumbang kepada gejala seksual, sekaligus meningkatkan bilangan kes pembuangan bayi.

    NORSUHAIDA BINTI RASHID
    A128064
    PEMBANGUNAN MANUSIA, FSSK
    SEMESTER 2, SESI 2010/2011

    ReplyDelete
  4. SALAM IJA,

    terima kasih dengan info terkini mnegenai bluetooh. Bluetooh adalah salah teknoogi yang amat menarik minat pengguna masa kini di seluruh dunia bagi berkongsi maklumat. Maklumat dapat dipindah ke medium yang berlainan dengan mudah,cepat dan pantas. Sebagai contoh, maklumat daripada telefon bimbit seperti gambar dan video dapat dipindah ke komputer riba dengan cepat dan sebaliknya.

    FATIN FARHANA BT ZAKARIA
    A127817
    FSSK/2
    ISNIN 8-10 MALAM, MAKMAL KOMPUTER 3 DEWAN BUDIMAN

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.

    Terima kasih atas info. Di sini adalah pendapat mengenai isu penggunaan bluetooth:

    Penghantaran maklumat tanpa wayar kini semakin mendapat kajian para saintis teknologi. Bluetooth adalah salah satu contoh penghubung yang menggunakan signal radio.

    Saya setuju bahawa penggunaan teknologi ini lebih mudah dan cepat. Tidak perlu lagi untuk memakai wayar USB atau memori card daripada telefon bimbit ke komputer.

    Namun penggunaannya masih terhad. Camera digital masih tidak dilengkapkan dengan teknologi ini. Tambahan, walaupun bluetooth telah mengalami penambahbaikan berbanding Infrared, namun jarakknya hanya boleh berhubung dalam jangkaan 10 meter. Waktu tunggu penghantaran maklumat seperti gambar juga agak lambat berbanding penggunaan wayar. Oleh itu bagi menghantar ratusan gambar, penggunaan bluetooth selalu dielakkan.

    Meskipun begitu saya percaya bahawa 5 atau 10 tahun akan datang penggunaan teknologi ini adalah jauh lebih baik.

    Diharap adanya lagi teknologi seperti ini yang dapat memudahkan aktiviti harian kita.

    NURUL HIDAYAH ABDUL RAHMAN
    A130252
    FSSK
    TAHUN 2/SEM 2 (SESI 2010/2011)
    Tutorial: 8-10pm

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, khadijah.
    Terima kasih di atas input yang telah disampaikan. Penggunaan bluetooth ini,telah dibangunkan dengan bertujuan untuk memberikan keselesaan kepada para pengguna yang menggunakan perkakasan mudah alih. Kini, setiap perkara yang dilakukan memerlukan penyelesaian yang cepat, pantas dan mudah. Kajian yang dilakukan Gartner Dataquest mendapati bahawa terdapat lebih daripada 900 juta pengguna yang menggunakan pelbagai perkakasan mudah alih terutamanya laptop dan telefon bimbit dalam tempoh lima tahun. Hal ini jelas menunjukkan bahawa penggunaan bluetooth ini telah digunakan dengan secara meluas oleh masyarakat kini.

    SAKINAH BINTI RAMLI
    A130757
    TAHUN 2(SEM 2 2010/2011)
    PSIKOLOGI,FSSK
    SELASA 8-10 MALAM
    MAKMAL 3

    ReplyDelete
  8. Bluetooth adalah sebuah teknologi komunikasi wireless (tanpa kabel) yang beroperasi
    dalam pita frekuensi 2,4 GHz unlicensed ISM (Industrial, Scientific and Medical)
    dengan menggunakan sebuah frequency hopping tranceiver yang mampu
    menyediakan layanan komunikasi data dan suara secara real-time antara host-host
    bluetooth dengan jarak jangkauan layanan yang terbatas. Bluetooth sendiri dapat
    berupa card yang bentuk dan fungsinya hampir sama dengan card yang digunakan
    untuk wireless local area network (WLAN) dimana menggunakan frekuensi radio
    standar IEEE 802.11, hanya saja pada bluetooth mempunyai jangkauan jarak layanan
    yang lebih pendek dan kemampuan transfer data yang lebih rendah.
    Pada dasarnya bluetooth diciptakan bukan hanya menggantikan atau menghilangkan
    penggunaan kabel didalam melakukan pertukaran informasi, tetapi juga mampu
    menawarkan fitur yang baik untuk teknologi mobile wireless dengan biaya yang relatif
    rendah, konsumsi daya yang rendah, interoperability yang menjanjikan, mudah dalam
    pengoperasian dan mampu menyediakan layanan yang bermacam-macam. Untuk
    memberi gambaran yang lebih jelas mengenai teknologi bluetooth yang relatif baru
    ini, berikut diuraikan tentang sejarah munculnya bluetooth dan perkembangannya,
    teknologi yang digunakan pada sistem bluetooth dan aspek layanan yang mampu
    disediakan, uraian tentang perbandingan metode modulasi spread spectrum FHSS
    (Frequency Hopping Spread Spectrum) yang digunakan oleh bluetooth dibandingkan
    dengan metode spread spectrum DSSS (Direct Sequence Spread Spectrum) serta
    interferensi bluetooth dengan ponsel.

    NUR RADIA BINTI HARUN
    A128048
    FSSK/2
    PEMBANGUNAN MANUSIA

    ReplyDelete
  9. salam eja..
    Setelah membaca post anda, saya telah mengetahui banyak kelebihan bluetooh yang terkini. Di sini juga saya dapat pengetahuan yang mana tidak saya ketahui mengenai kelebihan kecanggihan teknologi. Post anda sangat memberi pengetahuan yang berguna tentang teknologi.

    SITI NURULHUDA BINTI SHEH ANUAR
    A127887
    FSSK/2
    PEMBANGUNAN MANUSIA

    ReplyDelete
  10. salam...
    apa yang saya tahu kemudahan bluetooth bukan sahaja boleh memindahkan fail diantara telefon bimbit dan Komputer, ianya juga boleh digunakan untuk kemudahan “Hands Free” ditelefon bimbit tanpa menggunkaan wayar.terima kerana memberi maklumat yang berguna tentang bluetooth.

    NUR SYAIRAH MOHAMAD
    A128536
    FSSK/2

    ReplyDelete
  11. Salam buat Cik Khadijah..
    Terima kasih kerana memberi info tentang bluetooth keluaran terbaru. Sememangnya sudah banyak alat teknologi yang semakin canggih dapat dihasilkan dari semasa ke semasa. Ini sekaligus menunjukkan manusia semakin berdaya kreatif dan inovatif selari dengan perkembangan arus global. Jadi dengan wujudnya bluetooth membolehkan kehidupan manusia lebih dipermudahkan dalam memindahkan data, di samping memberi keselesaan kepada pengguna yang menggunakan perkakasan mudah alih. Diharapkan pada masa datang, pelbagai alat teknologi mampu dicipta dengan kelebihan tersendiri, di samping dapat memberi kesejahteraan kepada kehidupan manusia.

    Terima kasih,
    NOORHAFIZA HASNI AB MANAF (A127607)
    HUMAN DEVELOPMENT
    FSSK 2010/2011 TAHUN 2/2

    ReplyDelete
  12. Terima kasih atas informasi ini.
    Dahulu sebelum adanya bluetooth, semua barang elektronik menggunakan infrared untuk tujuan transfer. Sekarang, hampir semuanya sudah digantikan dengan bluetooth disebabkan ianya lebih praktikal. Bluetooth ini lebih kurang seperti wireless yang mempunyai jangkauan yang pendek (~1m).

    NUR AKMAL BINTI MOHAMED ROZALI
    A126692
    FST/2 PROGRAM GENETIK (PPBsBt)

    ReplyDelete
  13. terima kasih ija.
    jika kita lihat pada suatu ketika dahulu, tatkala teknologi bluetooth masih belum wujud, agak sukar juga kita mahu memindahkan suatu maklumat contohnya gambar. apabila kini kemudahan bluetooth tersebut telah wujud ianya amat memudahkan kita.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Eja,
    Saya bersetuju dengan apa yang disampaikan oleh Mariam.Kewujudan teknologi bluetooth sememangnya memberi kemudahan yang maksimum terhadap manusia.Diri saya sendiri berasa begitu teruja pada mula-mula menggunakan kecanggihan bluetooth.Namun manusia harus ingati bahawa semua ini terhasil daripada Kebijaksanaan akal manusia yang dianugerahkan Tuhan.Penggunaan bluetooth juga perlulah digunakan bagi tujuan yang baik oleh masyarakat tanpa adanya niat buruk ke atas seseorang individu, sebagai contoh tidak memindahkan foto-foto yang boleh mengaibkan seseorang kepada individu yang lain.


    CITY ZULAIHA BINTI MOHAMAD ZAID
    A130775
    TAHUN 2 SEM 2(2010/2011)
    PEMBANGUNAN MANUSIA(FSSK)
    SELASA 8-10 MLM

    ReplyDelete
  15. Teknologi Bluetooth sememangnya berguna dalam kehidupan masa kini. Ia sangat memudahkan proses pemindahan data tanpa wayar di antara dua peralatan teknologi. Diharap teknologi ini akan terus digunakan secara meluas dan teknologi ini akan terus berkembang dan turut digunakan pada peralatan lain selain telekomunikasi.

    MUHAMMAD ANUAR BIN MAULOD (A130797)
    PROGRAM KOMUNIKASI DAN PENGURUSAN MAKLUMAT
    FAKULTI SAINS SOSIAL DAN KEMANUSIAAN
    TAHUN 2 SEMESTER 2 SESI 2010/2011
    TUTORIAL: 8-10pm, SELASA, MAKMAL3 Fakulti Pendidikan

    ReplyDelete